Zaterdag 8 januari 2005 Ondanks de harde wind, kracht 8 tot 9, of juist daardoor is iedereen (op Jaap na, die vandaag afwezig is) tussen 10.00 en 10.15 ter plekke. En we zijn nog niet binnen of het werk van elkaar wordt al bekeken en uitvoerig besproken. Wat een enthousiasme en ijver. Toch besluiten Anton en Hans eerst maar eens koffie en thee te halen en onder het genot daarvan, met gebak ter ere van Adrie's verjaardag, praten we gezellig bij en brengen we Rob, die vandaag voor het eerst aanwezig is, op de hoogte van ons doen en laten. Fem en ik hebben in de afgelopen weken een vragenlijst opgesteld over allerlei problemen die we tegenkwamen en de meeste vragen zijn gericht aan Anton. Technische problemen waarop hij prima antwoord kan geven: Hoe maak je die gleuven in de platkernen? Anton heeft het gewoon met een afbreekmes gedaan. Lijnen trekken op de platkanten en dan het hout schuin naar het midden wegsnijden en tenslotte de gleuf vijlen. Fem en Hans hebben ook zo gewerkt. Jopie deed het met een frees van de Dremel. Hoe slijp je een guts? De beschrijving van boek 3, de Byzantijnse bindwijze, klopt op veel punten niet, zeker niet qua maten en tekeningen. |
Sluitlippen gemaakt door Anton. |
Bij de tweede naaimethode voor boek 3, de Byzantijnse bindwijze, (blz. 36) staat dat je de laatste 2 katernen en het schutbladkatern aan het houten plat vast naait. Maar hoe dan??? Niemand weet daar het antwoord op. Het lijkt ons alleen mogelijk door terug te steken als je eerst alle katernen aan elkaar én aan het plat hebt genaaid. Anton en Ine hebben beide methoden uitgeprobeerd, maar vonden geen verschil in een betere verbinding tussen platkernen en boekblok, zoals gesuggereerd wordt op blz. 36 in de slotzin van de uitleg over de tweede methode. Dus concluderen we dat degenen die nog niet genaaid hebben de eerste methode kunnen volgen. Waar dient die V-groef voor in de sluitknop? (blz.40) |
De meningen zijn verdeeld over de v-groeven en algemeen wordt aangenomen dat ze uitsluitend sierwaarde hebben. Anton heeft het 3e boek klaar en aan zijn sloten kunnen we zien dat die v-vormige groeven niet echt nodig zijn om te maken. Anton heeft een dik staafje messing, waar ieder die dat wil 3mm af kan zagen, om het daarna in model te vijlen. |
Tenslotte praten we nog even over de website en vragen Adrie of ze iets kan doen aan het feit dat de meesten van ons heen en weer moeten schuiven om alle tekst te kunnen lezen. Dat moet inderdaad op te lossen zijn. Zij en Anton hebben wel de hele site op hun scherm, dus wist ze niets van dit probleem. Dit probleem is inmiddels opgelost! |
Nu gaat iedereen aan de slag met diverse bezigheden. Anton doet het slijpen van de gutsen met de Dremel voor. Ik heb een platte staaf messing meegebracht en als Anton die bekijkt ziet hij een handige manier om daar slotplaatjes van te maken: aan weerskanten schuin afvijlen, op maat zagen en klaar is het plaatje! Fem, Jopie en Hans zagen in de bankschroef van het blokje messing 3mm af en willen dan dat kleine reepje schuin afvijlen. Dat is echter een hele klus. Jopie past het op haar boek en is tevreden over het resultaat. Rob en Frans trachten met een mes de gleuven in de platten te maken. Rob zoekt al gauw de steun van de workmate en vindt het met de guts gemakkelijker gaan. Hans boort nieuwe contragaten op 5 cm uit de rug en kan dan aan het naaiwerk beginnen. Het hoogtepunt van deze dag Dat is de demonstratie van de door Anton gemaakte strijkijzers én het werken ermee. We zijn allemaal erg onder de indruk van deze prachtige werktuigen die Anton aan de hand van een kleine tekening uit het boek van Hendrick de Haas gemaakt heeft. |
Het strijkijzer wordt boven een spiritusvlam zeer gelijkmatig verhit. Daarna moet het strijkijzer op een natte spons afgekoeld worden tot hij "zacht" sist. Anton laat ons heel duidelijk het verschil tussen het harde gesis en het zachte gesis horen. Op een vochtig gemaakt stuk leer, geplakt op een houten plat of op bord, trek je een patroon van lijnen of één lijn met een vouwbeen. Daarna worden die lijnen met het strijkijzer getrokken en zie je een verkleuring van het leer. Een fraai resultaat. En iedereen mag het uiteraard proberen. Anton legt ons ook nog even uit waarom dat ene strijkijzer de vorm van een pijl heeft: nu kan zowel de links- als rechtshandige boekbinder het strijkijzer gebruiken, want tijdens het lijnen trekken kijk je langs de rechte kant van het strijkijzer. Slim bedacht indertijd en economisch, of misschien beter te zeggen "ergonomisch". |
Voldaan en vol werklust, ideeën, en tips gaat iedereen om 17.00 uur weer huiswaarts. |
Nagekomen foto's gemaakt door Rob |
|||||
Het klinken van Ine's slotje |
|||||
Werken met de strijkijzers |